Kurssitarjotin eloon
Kurssitarjottimella
on eri oppiaineista paljon lyhenteitä. Miten ne avautuvat nuorelle, mitä kyseisellä
oppitunnilla tehdään? Kun lukiolainen
näkee kurssitarjottimen, niin miettiikö hän, että nämä kirjainlyhenteet antavat
hänelle valmiudet opiskelun aloittamiseen erilaisissa opinahjoissa? Sehän on
lukiokoulutuksen tavoite.
Uskallan
väittää, ettei lukiolainen kurssivalintojen hetkellä mieti jatkokoulutuspaikkaansa.
Nuori pohtii suorittamatta olevia kurssejaan, mahdollisia hyppytunteja tai mitä
aineita kirjoittaisi ylioppilastutkinnossa.
Mitä
puolestaan pohtivat opettajat ja kurssitarjottimen tekijät? Puntaroiko
aineenopettaja, mitä osaamista hän haluaa välittää lukiolaiselle omalla oppitunnillaan,
tiistain 3:ssa palkissa, jotta oppisisältö vastaisi lukion uutta
opetussuunnitelmaa?
Lukiossa
opettajien on tehtävä entistä enemmän yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, se
on kirjattuna opetussuunnitelmaan. Aineenopettajan pitää huomioida
työelämäyhteistyö ja miettiä miten se näkyy hänen oppiaineessaan. Hyvä.
Onneksi on
lukuisia tapoja toteuttaa yritys – tai työelämäyhteistyötä. Näin myös
kurssitarjotin elävöityy. Kirjainlyhenteistä tulee konkreettisia, linkki
oppitunnin ja työelämän välillä kapenee. Nuori tutustuu yhteiskunnan tarjoamiin
työmahdollisuuksiin sekä oivaltaa opiskeltavien kurssien yhteyden tuleviin
työpolkuihinsa.
Näissä oivalluksissa
piilee mielestäni kaikkein olennaisin syy, miksi lukioiden kurssitarjottimien kirjainlyhenteisiin
pitää saada iloa ja tekemisen meininkiä. Kun lukiolaisen silmät loistavat, niin
silloin oppilaitoksen ja olemassa olevien rakenteiden pitää muuttua niin, että
silmien loiste säilyy. Näin rohkeus omaan tekemiseen kasvaa.
Lukiokokemus oli erilainen
Nuori Yrittäjyys ry:llä (NY) on opetussuunnitelmien
tavoitteita tukevia ohjelmia 7-25-vuotiaille. Ohjelmissa painotetaan
yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia sekä oman taloudenhallintaa – tekemällä
oppien.
Lukiolaisille suunnatussa Vuosi yrittäjänä –ohjelmassa
perustetaan lukuvuoden tai kahden jakson ajaksi miniyritys (NY-yritys), jonka
pyörittämisessä käytetään oikeaa rahaa.
Ohjelmassa nuoret miettivät ensin tiimeissä yritysidean, jonka ympärille
yritys perustetaan. Ohjelman aikana
opiskelijat pyörittävät yritystä itse, oppivat myyntiä ja markkinointia sekä
miten yritys lopetetaan – kokeilemalla ja yrittämällä.
NY-yrityksen perustamisen tavoitteena on työelämätaitojen ja aktiivisen
toimintatavan oppiminen. Yrittäjämäisesti
toimiva nuori uskaltaa tehdä päätöksiä, hänen yhteistyökykynsä kehittyvät sekä
opiskelija oppii ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja työskentelemään
tavoitteellisesti.
- Vastanneista 82 % oli sitä mieltä, että vastuunotto ja -kantaminen lisääntyi, vuorovaikutustaidot kehittyivät 72 % sekä omien taitojen tunnistaminen parani (63 %).
- Kolmasosa vastanneista oivalsi millä alalla haluaa työskennellä sekä sen, että ei halua ryhtyä yrittäjiksi. Hienoja numeroita, koska näin nuori saa jo lukioaikana vahvistusta opiskelu- ja urapolulleen.
- Yli puolet vastanneista (59 %) ymmärsi ohjelman jälkeen oman työn arvon sekä miten rahankäyttöä suunnitellaan (53 %).
Nuorella ja ohjaavalla opettajalla on tukenaan yli 110 maan kansainvälinen verkosto. Yksin tätä ei todellakaan tarvitse tehdä.
Done is better than perfect
Yrittäjämäinen toimintatapa ei ole ainoastaan tarkoitettu yrittäjille, vaan siitä hyötyvät kaikki- vapaa-ajalla ja työelämässä.
Oppimisympäristö,
jossa kannustetaan opiskelijaa tekemään itse, havaitsemaan mahdollisuuksiaan ja
tarttumaan niihin, tukee yritteliäisyyttä. Näin opiskelijan usko omiin kykyihin
vahvistuu ja ohjaa häntä samalla tavoitteelliseen ja innostavaan työskentelyyn
muiden kanssa.
Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan?
Tiedämme, että asiat muuttuvat yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tästä syystä meidän
täytyy entistä rivakammin muuttaa toimintatapojamme. Meillä pitää olla entistä
enemmän uskallusta kokeilla sekä antaa nuorille erilaisia tapoja suorittaa lukio-opintojaan.
Annetaan nuorille mahdollisuus yrittää, koska se kantaa takuuvarmasti pitkälle
tulevaisuuteen.
”Done is better than perfect” – otetaan
se uudeksi toimintatavaksemme.
FM Eeva Korhonen
Nuori Yrittäjyys ry
Opinto-ohjaaja
Ruotsin kielen opettaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti